تحقیقات بازاریابی

تحقیقات بازار به طور اخص با جمع‌آوری اطلاعات درباره اندازه و روند بازار سر و کار دارد. تحقیقات بازاریابی سطح گسترده‌تری از فعالیت‌ها را دربر می‌گیرد حال آنکه ممکن است تحقیقات بازار را هم شامل بشود. تحقیقات بازاریابی فرایند نظام‌مند عمومی‌تری است که می‌تواند برای مشکلات گوناگون بازاریابی بکار گرفته شود.
از نظر علمی تحقیق عبارت است از بررسی کامل موضوع به گونه ای منظم و منسجم و بر اساس روشهای عینی،به منظور کسب اطلاعات یا کشف اصول وابسته به آن. با توجه به این تعریف تحقیقات بازاریابی عبارت است از روشی عینی،منظم و منسجم که از طریق آن اطلاعات لازم و مناسب برای تصمیم گیری مدیر بازاریابی فراهم می آید.
انجمن بازاریابی آمریکا،تحقیق بازاریابی را اینگونه تعریف کرده است:

تحقیق بازاریابی وظیفه ای است که مصرف کننده،مشتری و جامعه را از طریق اطلاعات به بازاریابان وصل می کند. ازاطلاعات به منظور تشخیص و تعریف فرصتها و مسایل بازار، ایجاد اصلاح و ارزیابی فعالیت های بازاریابی، نظارت بر عملکرد بازاریابی و بهبود درک بازاریابی به عنوان یک فرآیند استفاده میشود.
در حوزه کسب و کار تحقیق به عنوان یک بررسی سازمان دهی شده و رسمی در یک حوزه مشخص جهت کسب اطلاعات و به منظور استفاده در تصمیم گیری های بازاریابی استفاده می شوند.به طور اجمالی تحقیقات بازاریابی اطلاعاتی را که مدیران برای تصمیم گیری در حوزه بازاریابی نیاز دارند فراهم می آورد. در این نوع تحقیقات تمرکز بر تصمیم هایی است که باید اتخاذ شوند.

تحقیقات بازاریابی نخستین گام در راه شناختن خریداران است و در نتیجه زیربنای مدیریت سازمان‌هایی است که برنامه کار خود را با توجه به نیازها و خواسته‌های مشتریان تنظیم می‌کند.
• از تحقیقات بازاریابی در تعیین سیاستهای بازاریابی استفاده می‌شود و به این ترتیب از عوامل قابل کنترل و خارج از کنترل بازار به بهترین صورت استفاده می‌شود.
• تحقیقات بازاریابی با کشف بازارهای جدید، موارد استفاده از محصولات و خدمات پیشین را گسترش می دهد.
• تحقیقات بازاریابی باعث حذف تصمیماتی می‌شود که بر اطلاعات نادرست و یا حدسیات استوار است و از آنجا که معمولاً پس از تصمیم‌گیری‌های مهم تجاری، امکان بازگشت وجود ندارد، از سرمایه‌گذاری‌های سنگین در بخشهای غیر ضروری جلوگیری می‌شود.
• تحقیقات بازاریابی موجب کاهش هزینه‌ها می‌شود.
• تحقیقات بازاریابی تاثیر فعالیت‌های تبلیغاتی را زیاد کرده، موجب افزایش فروش می‌شود.
نقش تحقیقات بازاریابی برقراری پیوند بین مشتری یا مصرف‌کننده و سازمان از طریق اطلاعات است
الف) تحقیقات درباره بازار
– بررسی سهم بازار یک محصول یا شرکت در مقایسه با رقبا
– بررسی چگونگی بخش‌بندی بازار
– بررسی کانالهای توزیع در مقایسه با رقبا
– امکان‌سنجی ورود محصول جدید به بازار

ب) تحقیقات درباره مشتری و مصرف‌کننده
– بررسی ویژگی‌های جمعیتی مشتریان محصول
– بررسی الگوی خرید مشتریان
– بررسی الگوی مصرف مشتریان
– بررسی میزان وفاداری مشتریان به مارک تجاری
– بررسی میزان رضایت مشتریان از محصول
– بررسی نیازها، خواسته‌ها و انتظارات مشتریان از محصول
– بررسی ویژگیهای بازار هدف در فرایند تصمیم‏گیری خرید

ج) تحقیقات درباره محصول
– بررسی ویژگی‌های محصول در مقایسه با رقبا
– بررسی جایگاه شرکت در بازار هدف (شناخت، عملکرد، نگرش، رضایت)
– بررسی جایگاه محصولات یک شرکت در بازار هدف از نظر محصول، قیمت،توزیع و پیشبرد فروش
– پیش‌آزمون محصول جهت دستیابی به سلیقه مصرف‌کنندگان
– بررسی شاخص‌های محصول شامل سهم بازار، سهم در اذهان ، نفوذ در مخاطبان، ترجیح محصول
– بررسی بسته‌بندی محصول

مسائل عمده ای که در بخش تحقیقات فروش و بازاریابی مورد مطالعه و بررسی قرار میگیرد شامل این موارد می باشد  :
•    شناخت مصرف کنندگان (سبک زندگی آن ها، جایگاه ذهنی برند در میان مصرف کنندگان، نیازها و گرایش آن ها به مصرف محصولات…)
•    مسایل آمیخته بازاریابی(محصول،قیمت، توزیع و ترفیع)
•    توسعه و بهبود عملکرد فروش
•    توسعه و افزایش سهم بازار
•     توسعه محصولات جدید
•    شناخت رقبا (سهم بازار رقبا، روشهای توزیع و ترفیع آن ها …)
•    معیارهای عملکرد و کنترل(رضایت مشتریان، نظر فروشندگان، میزان تداعی مشتریان …)
•    تحلیل قیمت در بازارهای  داخلی و جهانی
•    جهت دهی واحد  فروش و بازاریابی به محصولات کیفی و با ارزش افزوده بیشتر در بازار
•    مطالعه مصرف بازار جهت اجرای طرح های توسعه  محصولات
•    بررسی روند سفارشات  صادراتی
کانون آتیه روشن با فعالیت موثر در زمینه تحقیق بازاریابی و با همکاری و بهره مندی از دانش و تجربیات استادان و صاحبنظران این حوزه، آماده ارایه خدمات در این زمینه می باشد. امروزه نقش تحقیقات با متدهای علمی و به کارگیری روش های تحقیق درست و مناسب با هر پروژه،در نگارش کمپین ها و برنامه های جامع بازاریابی و فروش از آنچنان اهمیتی برخوردار است که در فرایندبرندسازی، انجام تحقیقات، اولین گام محسوب می شود.در حقیقت، بدون داشتن اطلاعات کافی و جامع درباره بازار، رقبا، نگرش و عادات مصرف کنندگان و مخاطبان و داشتن درکی درست از نقاط ضعف، قوت و تهدیدها و فرصت های یک مجموعه، سازمان و یا شرکت تولیدی یا خدماتی،انجام هر نوع فعالیت بازاریابی، تبلیغاتی، و یا برندسازی امکان پذیر نمی باشد.
بنابراین ضرورت،کانون آتیه روشن نیز کاملا پژوهش محور بوده و با در اختیار داشتن گروه کارشناسان و متخصصان و پژوهشگران باسابقه و با به کارگیری روش های علمی پژوهش ، اطلاعات لازم به منظور آسیب شناسی و بازطراحی محصولات یا خدمات شرکت ها و سازمان ها ،بهبود شبکه توزیع، بهبود اثربخشی تبلیغات و … را در کوتاهترین زمان در اختیار کارفرمایان  قرار می دهد.